מה זה דמי זיכיון?
עבור האופציה להשתמש במוניטין של מותג מסוים, על מנת לקפוץ ישר לעולם העסקים מבלי להשקיע בפרסום וללמוד על הדרך הקשה כיצד להטמיע את העסק בשוק, יש צורך לתת תמורה. תמורה זה מחולקת לכמה שלבים. ראשית כל מדובר על עלות ראשונית אותה יש לשלם לאותו מותג- למזכה. בשלב השני יש לשלם דמי זיכיון על מנת להמשיך בתהליך ולהשתמש בקונספט הקיים באופן חוקי ומוסכם, ולבסוף כשלב סופי יש לשלם תמלוגים שמטרתם לממן את התמיכה שמקבלים לאורך הדרך מצד החברה המזכה.
פרמטרים
מה זה דמי זיכיון? כאמור דמי זיכיון הם רק שלב אחד בתהליך התשלומים. על כן כאשר זכיין תוהה האם להמשיך לשתף פעולה עם אותה הזדמנות עסקית, עליו לברר היטב מהם דמי הזיכיון המצופים ממנו, במה דמי הזיכיון מותנים וכדומה. עוד יש לבדוק עלויות הקמה, עלויות הכשרת עובדים ואף ללמוד היטב את כדאיות העסק באזור בו מתכוונים לפתח את הסניף הנוסף. על מנת לקבל החלטה מושכלת יש להתייעץ עם אנשי מקצוע כגון רואה חשבון, ועורך דין שבקיאים בתחום.
הצד של הזכיין
הרבה אנשים שמבקשים לפרוץ אל טריטוריית העצמאיים ע"י זכיינות, מוצאים שדמי הזכיינות מהווים מכשול לא קטן, כי גם אם מדובר על עסק פופולארי, עניין דמי הזיכיון עלולים לנגוס ביס גדול ומשמעותי מהרווחים. על כן יש לתת היטב את הדעת לפרמטר זה, ואף להתחיל ממנו. כלומר לאחר שזיהיתם את העסק הרצוי מבחינתכם, (הצד של הזכיינים), יש לבקש לדעת מהן הציפיות של המזכים לגבי גובה דמי הזיכיון. לעיתים התשובה מספיקה על מנת לעזוב את שולחן הדיונים ולחזור אל שלב החיפושים אחר הרשת הרצויה.
הצד של המזכה
כיוון שדמי זיכיון מהווים הכנסה ראויה, יש לשאוף להגדיל אותה כמה שרק ניתן. עם זאת האינטרס להגדיל את הרשת הוא קודם כל של המזכה ועל כן יש להיזהר לא להפריז עם גובה המחיר וזאת על מנת לא להבריח זכיינים. כאשר מערבים עו"ד שבקיא בתחום בשלבי המשא ומתן, שני הצדדים עשויים להגיע להסכמה בנושא.