יחסי מזכה – זכיין – יחסים משפטיים לצד יחסים עסקיים
הקמת עסק עצמאי באמצעות מודל הזכיינות הוא מהלך עסקי הנחשב למהלך המגלם בתוכו רמה גבוהה של פוטנציאל הצלחה, ורמה נמוכה יחסית של סיכון עסקי. יחד עם זאת, אין זה אומר שכניסה למודל הזכיינות צריכה להתבצע בעין עצומה וללא מודעות לתנאי הזיכיון. למעשה, בעסקים אין דרך קלה להצליח, ואם הצלחתם למזער את הסיכון ולמקסם את הפוטנציאל, יהיו לזה השלכות במקום אחר, ובמודל הזכיינות, אותו מקום אחר הוא הכללים והתנאים שיהיה עליכם לעמוד בהם, ההתחייבויות שיהיה עליכם לעמוד בהן והאופן בו מתנהלים יחסי מזכה – זכיין ביניכם ובין הרשת המזכה.
ביסוס מערכת היחסים על תשתית משפטית
יחסים אלה יכולים להיות שונים מזכיין לזכיין, אך הם תמיד מבוססים על תשתית משפטית אחידה המיועדת לבסס את הכללים, התנאים והמחוייבויות של כל צד בהסכם הזכיינות. רשת מזכה היא רשת המעניקה לכם את שם המותג שלה, את המוניטין שלה, את המוצרים האיכותיים שלה ואת ההצלחה שלה, כדי שאתם תוכלו להקים עסק עצמאי מצליח, והיא תוכל להרחיב את פעילותה לסניפים נוספים. בעשותה כך, היא מעמידה בסיכון את כל האלמנטים האלה, ועליה לנקוט בכל צעד על מנת להבטיח שאתם כזכיינים תעשו שימוש נאות בנכסים הללו, שתהפכו לנכס עבור הרשת, ואם לא לנכס, בטח שלא לנטל.
שדרוג מערכת היחסים במסלול הערך העסקי
במסגרת זו, הרשת המזכה תגדיר עבורכם את ההתחייבויות שלכם לגבי המסרים השיווקיים, השימוש בשם המותג, שעות הפתיחה, כללים בשירות לקוחות, כללים לגבי בלעדיות מוצרי הרשת בעסק, חלוקת רווחים ועוד שורה של פרמטרים שיווקיים, אסטרטגיים ותפעוליים המסדירים את היחסים ביניכם. אחרי שאמרנו את זה, יחסי מזכה – זכיין תלויים גם ביכולת של שני הצדדים להסתדר, להפרות אחד את השנים ולספק ערך זה לזה. אם תצליחו להפוך ליקירי הרשת, תוכלו לפתח לעצמכם מעמד שיטיב את התנאים שלכם, שיעמיד בפניכם אפשרויות שלא קיימות עבור זכיינים אחרים וכדומה. המדובר במהלך עסקי בשוק החופשי, ומרגע שביססתם את היחסים שלכם על פי הקווים המנחים המשפטיים, המבחן שנותר הוא מבחן הערך שגם הוא משפיע על היחסים בינכם כזכיינים ובין הרשת המזכה.